Stor svensk bank vässar verktygen mot finansiell brottslighet för att säkerställa att den inte utnyttjas för penningtvätt och bedrägeri
Kraven på banker och finansbolag ökar hela tiden för att motverka finansiell brottslighet i form av bedrägerier, penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet.
Vi har hjälpt en stor svensk bank att ta ett helhetsgrepp om processer, systemstöd och organisation inom AML (anti-money laundering) för att stärka Bankens förmåga att motverka penningtvätt, efterleva lagstiftning och möta förväntningar från samhället.
Tillsammans med bankens medarbetare har vi tagit fram en ny operativmodell med utgångspunkt i regelverkskraven. I organisationen har antalet medarbetare som arbetar med att motverka finansiell brottslighet växt mycket kraftigt de senaste åren och det fanns ett stort behov att kunna jobba mer effektivt och automatiserat med ett tryggare arbetssätt för medarbetarna och en bättre upplevelse för kunderna. Den framtagna operativmodellen beskriver målbilden avseende organisation, arbetssätt, styrning och stödjande system samt hur dessa samverkar. Modellen är skalbar för framtiden då förväntningarna och kraven på området ständigt ökar.
Vi fortsätter att finnas med hela vägen till genomförande och tillsammans med kunden itereras nu den operativa modellen i berörda delar av bankens verksamhet och organisation – från ledning och beslutsfattare, till arbetsgrupper och handläggare.